By Marianne, bObles den mandag, 19. februar 2024
Kategori: Gode råd

Børn lærer med kroppen forrest

Den motoriske udvikling kan være grundstenen til al anden udvikling i barndommen.

Når et barn kommer til verden, er kroppen og sanserne fuldstændig klar til at blive brugt og gå på opdagelse i den store nye verden udenfor mors mave. Barnet skal nu lære, hvordan verden føles, smager, lyder, dufter og ser ud. Kroppen er hele nøglen til at undersøge denne verden, og barnet skal opbygge tillid til sin krop, så det langsomt får mod til at undersøge mere og mere af verden med kroppen som sin tro følgesvend.

Hjerneforsker Kjeld Fredens fortæller. »Når vi ser på børnenes tidlige udvikling og alle de situationer, hvor vi skal lære noget nyt, så kommer kroppen først. Det betyder, at kroppen er i konstant bevægelse. Ikke nødvendigvis de store bevægelser, men kroppen er altid med – når tanken flytter sig, flytter kroppen sig også.«

Det starter i det små. Først skal barnet finde ud af, hvordan de nære omgivelser er. Allerede når barnet bliver født, har han eller hun styr på, hvordan forældrenes stemmer lyder, men hvordan lyder resten af verden?
Hvordan føles alle de ting, der er omkring barnet? Hvordan smager alle de ting, der er inden for rækkevidde?
Hele kroppen er med i denne udforskning.

Udviklingen starter med at ligge på maven, hvor nysgerrighed får barnet til at løfte hovedet, når far eller mor ligger foran på gulvet. Barnet søger helt naturligt kontakten med sine forældre, fordi de er en livsvigtig ingrediens i udviklingen. Udviklingen sker i nærvær og samspil med jer!


Barnet afkoder forældrenes reaktion på verden og forstår derved, hvad der sker i verden. For eksempel kigger børn på deres forældre, når der sker noget pludseligt omkring dem for at undersøge, om det stadig er trygt at være her. Lidt senere begynder barnet at krybe, kravle og rulle – og verden bliver lidt større. De første byggeklodser i barnets motorik er allerede nu på plads, langsomt opbygges tilliden til kroppen, og nysgerrighed driver udviklingen fremad. Bevægelse og kropslige udfordringer er lig med kropslige erfaringer, og det giver en glad krop. Barnet opbygger tillid, selvværd, mod og nysgerrighed.

Alle de indtryk kroppen og sanserne får, når børn bevæger sig og leger, skaber nye forbindelser i hjernen – man bliver altså klogere, når man bevæger sig.
Endelig er det tid til nye højder i verden, og barnet rejser sig og begynder snart at gå omkring. Herefter tager udviklingen virkelig fart. Modet vokser og tilliden til kroppen styrkes, og barnet kan simpelthen ikke lade være med at begynde at hoppe og øve sin balance.

Hele denne proces kalder vi »Den Glade Udvikling«, som altid tager sit udgangspunkt i leg og bevægelse.

Små børn kan ikke tvinges til at lære noget, de ikke bliver optaget af naturligt, så det gælder om at lege sig til nye erfaringer og oplevelser. Nysgerrigheden og samspillet med forældrene er drivkraften i udviklingen.


Børn tænker med kroppen gennem hele barndommen, så selvom der er styr på den grundlæggende motorik, er det stadig en virkelig god idé at aktivere kroppen, når barnet skal lære noget nyt. Børn har lettere ved at holde koncentrationen og lærer meget bedre, når kroppen er i bevægelse.

»Barnet afkoder forældrenes reaktion på verden og forstår derved, hvad der sker i verden«

​Marianne, bObles
Kroppen er dit fartøj gennem hele livet, så det gælder om at finde sig godt til rette i den. Brug kroppen, mærk dens grænser, udfordr den og find ro i den. Bliv en del af den glade udvikling!